ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΠΡΟΕΔΡΟ
ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
Ι. Ν. ΑΓΙΟΥ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
26.10.2023
Ἐξοχωτάτη κυρία Πρόεδρε τῆς Ἑλληνικῆς Δημοκρατίας,
Ὡς Ἐκπρόσωπος τοῦ Μακαριωτάτου Ἀρχιεπισκόπου Ἀθηνῶν καὶ Πάσης Ἑλλάδος κυρίου Ἱερωνύμου καὶ Τοποτηρητοῦ τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Θεσσαλονίκης, οἱ συνεπίσκοποι ἀδελφοἰ μου, ὁ ἱερός κλῆρος, οἱ ἄρχοντες καί ὁ εὐσεβής λαός σᾶς ὑποδεχόμαστε στήν πόλη μας.
Σᾶς καλωσορίζουμε στὸν Ἱερὸ Ναὸ τοῦ Ἁγίου Δημητρίου τοῦ Μυροβλύτου, στὴ «Μητέρα Θεσσαλονίκη», κατὰ τὸν σπουδαῖο συγγραφέα της Νίκο – Γαβριὴλ Πεντζίκη, τὴν πατρίδα ὅλων μας, ὥστε νὰ συνεορτάσουμε τὴν Ἀπελευθέρωση τῆς πόλεώς μας, γεγονὸς χαρμόσυνο καὶ λυτρωτικό, ποὺ πάντοτε συνδέεται μὲ τὴν ἱερὴ μνήμη τοῦ Πολιούχου Ἁγίου της.
Ἡ σημερινὴ παρουσία σας κοσμεῖ τὴ σύναξή μας, αὐτὴ τὴν πανηγυρικὴ συνάντηση κλήρου καὶ λαοῦ, καὶ τιμᾶ τὴ σημερινὴ ἐπέτειο, προσδίδοντάς της ἀκόμη πιὸ ἑορταστικὸ καὶ ἐπίσημο χαρακτῆρα, μέσῳ τοῦ ὑψηλοῦ θεσμοῦ ποὺ διακονεῖτε καὶ πρεσβεύετε. Γνωρίζουμε τὴν ἀγάπη σας γιὰ τὴν πόλη μας καί χαιρόμαστε γι’ αὐτήν. Ἡ σημερινή παρουσία σας συναντᾶ μιὰ ἱστορικὴ συγκυρία τῆς ἐκκλησιαστικῆς ζωῆς τῆς πόλεως Θεσσαλονίκης.
Ἡ Ἱερὰ Σύνοδος τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος ἐξέλεξε τὸν νέο της Ποιμενάρχη, κύριο Φιλόθεο, εἰς διαδοχὴν τοῦ πολιοῦ Ἱεράρχου της κυρίου Ἀνθίμου. Ἀναμένουμε τὴν ἐνθρόνισή του μὲ χαρὰ καὶ συγκίνηση, ἔπειτα ἀπὸ τὴ νενομισμένη διαβεβαίωση ἐνώπιόν σας, σὺν Θεῷ Ἁγίῳ, στὶς 25 τοῦ ἐπομένου μηνὸς Νοεμβρίου, στόν Καθεδρικό Ναό τῆς τοῦ Θεοῦ Σοφίας. Ὁ νέος Ἐπίσκοπος τῆς Ἀποστολικῆς Ἐκκλησίας τῆς Θεσσαλονίκης ἀποτελεῖ μία φέρελπι ἐκκλησιαστικὴ φωνὴ τῶν καιρῶν μας, ἱκανὴ νὰ διαδραματίσει σπουδαῖο ρόλο στὸ γίγνεσθαι τῆς πόλεώς μας, ἀκολουθώντας τὸ θυσιαστικὸ πρότυπο τοῦ Πολιούχου μας, Ἁγίου Μεγαλομάρτυρος Δημητρίου, παραμένοντας φίλος τοῦ Θεοῦ καί φίλος τῶν ἀνθρώπων.
Ὁ δρόμος ποὺ εἰσηγεῖται ὁ Ἅγιος δὲν εἶναι διόλου εὔκολος! Ἀπαιτεῖ κόπους καὶ θυσίες. Ἐκεῖνος πορεύεται εἰς τοὺς αἰῶνες μὲ τὸ ὑπερήφανο γοργό του ἄτι, πού κατά την παράδοση στῆς Χορταΐτισσας Παναγίας τὸν ἱερὸ τόπο ἀναπαύεται, ὡς ἀληθινὸ πρότυπο ἀνθρωπιᾶς καὶ συμφιλίωσης. Συνεχίζει νὰ τάσσεται πάντοτε μὲ τὴν πλευρὰ τῶν ἀναγκεμένων, τῶν φτωχῶν καὶ τῶν ἀπειλουμένων. Ὡς πρωτοπόρος ἀγωνιστὴς ἔναντι τῆς ἀφιλάνθρωπης ἐξουσίας τῆς ἐποχῆς του, ποὺ θεωροῦσε τὶς γυναῖκες καὶ τοὺς δούλους “res” (ρές), δηλαδὴ ἀντικείμενα, ἐκεῖνος ἔλεγε χαρακτηριστικά: «Ἕνας δοῦλος τοῦ Καίσαρα εἶναι περισσότερο ἄνθρωπος ἀπὸ τὸν ἴδιο τὸν Καίσαρα».
«Ὁ πολὺς τὰ πάντα… Δημήτριος», κατὰ ἕναν σπουδαῖο Μυστικὸ Πατέρα τῆς Θεσσαλονίκης, τὸν Ἅγιο Γρηγόριο τὸν Παλαμᾶ, «ποὺ ἀπαρνήθηκε τὴ ματαιότητα τῆς κοσμικῆς ἐξουσίας καὶ ἀσπάστηκε τὴ μόνη Ἀληθινὴ Δόξα τῶν Οὐρανῶν», ἔκρυβε μέσα στὴν ἁπλότητα τῆς καρδιᾶς του ἀπύθμενο μεγαλεῖο. Ἐκεῖνος εἶναι ὁ Μυροβλύτης ποὺ μᾶς καλεῖ ὅλους νὰ λάβουμε μέρος στὴ μεγάλη ἑορτὴ τῆς λευτεριᾶς καὶ τῆς νίκης τοῦ φωτὸς ἐπὶ τοῦ σκότους. Μᾶς ὑποδέχεται σήμερα ὁ Ἅγιός μας καὶ μᾶς χρίζει μὲ τὸ μύρο τῆς ἁγιότητας, φανερώνοντας ἕναν τρόπο ζωῆς ποὺ θέτει στὸ κέντρο τὸν ἄνθρωπο, στὸν ὁποῖο ὁ ἀνακαινισμὸς καὶ ἡ ποιοτικὴ ἀναβάθμισή του εἶναι ὁ γιορτασμὸς τῆς νίκης ἐνάντια στὴ φθορὰ καὶ στὸν θάνατο, εἶναι τὸ πανηγύρι τῆς Ἀνάστασης. Ἡ οὐσιαστικὴ μεταμόρφωση καὶ ἕνωσή του μὲ τὸν Θεὸ τῆς ἀγάπης καὶ τῆς καταλλαγῆς. Καταλύοντας μὲ αὐτὸ τὸν τρόπο κάθε μορφὴ ἀλαζονείας καὶ ἐξουσίας, ἀποκαλύπτοντας τὴ δύναμη τοῦ Σταυροῦ, τοῦ μαρτυρίου καὶ τῆς θυσίας. Εἶναι ὁ νικητὴς τοῦ χρόνου καὶ τῆς ἱστορίας, καθὼς οἱ Θεσσαλονικεῖς συνεχίζουν νὰ ἔχουν ἀληθινή –πρόσωπο πρὸς πρόσωπο– κοινωνία μαζί του.
Ἡ σημερινὴ δοξολογία τελεῖται εἰς ἀνάμνησιν ἐκείνης ποὺ ἔλαβε χώρα στὸν Ἱερὸ Ναὸ τοῦ Ἁγίου Μηνά, ὁ ὁποῖος ἔχει συνδέσει στενὰ τὸ ὄνομά του μὲ τὴν ἀπελευθέρωση τῆς Θεσσαλονίκης, καθὼς ἐκεῖ ὁ Ἴων Δραγούμης ὕψωσε τὴ Σημαία τῆς Ἐλευθερίας, ἐν μέσῳ χαρμόσυνων κωδωνοκρουσιὼν καὶ φωνάζοντας: «Χριστὸς Ἀνέστη, Θεσσαλονίκη, Χριστὸς Ἀνέστη, Ἕλληνες», τονώνοντας μὲ τὸν τρόπο αὐτὸν τὸ ἠθικὸ τῶν Θεσσαλονικέων.
Καὶ σήμερα ποὺ διανύουμε τὰ ἑκατὸ καὶ πλέον ἔτη ἐλευθερίας, μέσα σὲ πανηγυρικὸ καὶ εὐφρόσυνο κλίμα, ὁ Ἅγιος Δημήτριος, κατ’ ἔθος παλαιό, ὑποδέχεται περιχαρὴς στὸν περικαλλῆ ναό του τὴν Παναγιὰ τὴν Κορώνα ἀπὸ τὰ ἱστορικὰ, ἀδούλωτα Ἄγραφα, ἀπὸ τὴν Ἱερὰ Μητρόπολη Θεσσαλιώτιδος, ἀπό τή βαριά πληγωμένη θεσσαλική γῆ, ὥστε μέσα ἀπὸ αὐτή τους τὴ συνάντηση νὰ μεταφέρουν τὴν ἀγωνία τῆς ἀνθρωπότητας πρὸς τὸν Ἄρχοντα τῆς εἰρήνης καὶ νὰ μεσιτεύσουν ὑπὲρ τῆς εἰρήνης τοῦ σύμπαντος κόσμου, ποὺ φλέγεται ἀπὸ τὴ μισαλλοδοξία τῶν καιρῶν μας, μιά καί ὁ πόλεμος θά παραμένει ἡ μεγαλύτερη ἀνθρώπινη ἀποτυχία.
Γιατί ἡ Μητέρα ποὺ βίωσε τὸ ἄφατο πένθος τῆς Μεγάλης Παρασκευῆς καὶ τὴ χαρμολύπη τοῦ Μεγάλου Σαββάτου, κυοφοροῦσε τὴν προσδοκία τῆς Ἀνάστασης μέσα στὴν καρδιά της. Οἱ ἀποτρόπαιες εἰκόνες τοῦ πολέμου ποὺ ἀντικρίζουν τὰ μάτια μας, προκαλοῦν συγκλονισμὸ γιὰ τὴν τραγικότητα τῆς ὕπαρξης καὶ σπαραγμὸ γιὰ τὴν ἀδιέξοδη μοῖρα τοῦ ἀνθρώπου, σὲ ἕναν αἰῶνα ποὺ νοσεῖ, ἀρνούμενος τὸν Θεὸ καὶ τὴν ἀγάπη Του.
Ὅμως, Ἐκείνη μὲ τὴ θυσιαστική της ἀγάπη καὶ ὁ Ἅγιος μὲ τὸ ἑκούσιο μαρτύριο γεννοῦν καὶ πάλι τὴν ἀνέσπερη ἐλπίδα πὼς τὴν τελευταία λέξη δὲν τὴν ἔχει ἡ ἀνυπαρξία τοῦ θανάτου. Γιατί, κατὰ τὸν ποιητὴ τῆς Ρωμιοσύνης, «Ἡ εἰρήνη εἶναι τὰ σφιγμένα χέρια τῶν ἀνθρώπων, εἶναι τὸ ζεστὸ ψωμὶ στὸ τραπέζι τοῦ κόσμου, εἶναι τὸ χαμόγελο τῆς μάνας. Μονάχα αὐτό. Τίποτ’ ἄλλο δὲν εἶναι ἡ εἰρήνη».
Ἐξοχωτάτη κυρία Πρόεδρε,
Εὐχή μας καὶ προσευχή μας, ἡ προστασία τῆς Θεοτόκου καὶ τὸ ζωηφόρο καὶ ἀναστάσιμο μήνυμα τοῦ Ἁγίου νὰ εἰσέλθουν ὡς βακτηρία καὶ στηριγμὸς στὴ ζωή σας καὶ στὸ πολυσχιδὲς ἔργο σας! Εὐχόμαστε ἀπὸ καρδιᾶς νὰ σᾶς φωτίζει πάντοτε ὁ Θεὸς καὶ ἡ ζῶσα παρουσία τοῦ Ἁγίου νὰ στηρίζει τὸν βηματισμό σας, ἐνῶ ἡ σεπτὴ μορφή του νὰ σᾶς ἐμπνέει καὶ νὰ σᾶς καθοδηγεῖ πάντοτε στὸν ἀγῶνα τὸν καλό, στὸν δρόμο τῆς προσφορᾶς πρὸς τὸ Ἔθνος καὶ τῆς διακονίας στὶς πανανθρώπινες ἀξίες.
Χαῖρε Μεγαλομάρτυρα Δημήτριε!
Χαῖρε τῶν Θεσσαλονικέων ἡ πόλις!
Χαῖρε Μακεδονία ἔνδοξη!
Ζήτω ἡ Ἑλλάς! Ζήτω τὸ Ἔθνος!
ΕΘΝΙΚΟΣ ΥΜΝΟΣ
(φωτογραφία:https://www.orthodoxianewsagency.gr/mitropolitiko_ergo/%ce%b9-%ce%bc-%ce%b8%ce%b5%cf%83%cf%83%ce%b1%ce%bb%ce%bf%ce%bd%ce%af%ce%ba%ce%b7%cf%82/neapoleos-varnavas-o-polemos-tha-paramenei-i-megalyteri-anthropini-apotyxia-doksologia-ston-agio-dimitrio-thessalonikis-foto/)